טיפים להפקת סרטון תדמית לעסקים

טיפים להפקת סרטון תדמית לעסק

הפקת סרטון תדמית לעסקים היא משימה לא פשוטה. למה ? כי הפקת סרטון תדמית היא בעצם השער לעסק שלך בכל פלטפורמה דיגיטלית או אינטרנטית. YouTuve ? Vimeo ? Facebook ? – הכל נסרק בגוגל על מילות המפתח של העסק שלכם וסביר להניח שמבקשי שירות שיגיעו אליכם בכל דרך שהיא (גוגל,מודעות,פייסבוק) יחפשו עליכם ויראו את סרטון התדמית כדי להחליט אם אתם תהיו אלה  שיבצעו עבורם את השירות או המוצר המבוקש.

המאמר הזה מכיל מספר עצות שיעזרו לכם להבין את ההפקה והמחשבה מאחורי הפקת סרטון תדמית לעסקים, לפחות ברמת ההכנה. זה לא בהכרח אומר שאתם צריכים לבצע את זה בפועל, לשם כך ישנן חברות המתמחות בזה (קליקינג למשל J ), אבל חשוב שכבעלי עסקים תדעו כיצד להוציא לפועל בצורה הטובה ביותר את מה שאתם רוצים שהלקוחות שלכם יחשבו עליכם. נדבר כאן על טיפים שיקצרו עבורכם את זמן הפקת סרטון התדמית, טכניקות לתכנון מראש, טיפים לטיפול באודיו, טיפים לטיפול בתאורה, טיפים ליצירת קטעי וידאו מרתקים וטיפים שיכוונו אתכם בשאלה הגדולה "על מה כדאי להשקיע בהפקת סרטון תדמית לעסקים ?".

טיפים לשימוש בסאונד

מצגת לבר מצווה
  • בפעם המי יודע כמה בכתבות הטיפים שלנו, הצליל הוא חמישים אחוז מהערך של הסרטון שלכם. בין אם אתם משתמשים במוסיקה, דיאלוג, ראיון או הקראה, סאונד זהו אחד ההיבטים החשובים ביותר ביצירת וידאו איכותי. לא ניתן לחפות על אודיו (סאונד) גרוע, לכן אל תחסכו בסאונד. השקיעו זמן וכסף כדי לקבל איכות שמע טובה.
  • אם אתם מקליטים קריינות, דאגו לחבר סאונד איכותי ממיקרופון דש או כל מיקרופון אחר שיודע לדגום תדרים של סאונד אנושי ולבודד כמה שאפשר מקולות הסביבה. זה נכון שאפשר לבודד לאחר מכן בעריכה, אבל עדיף תמיד לעשות שימוש בסאונד טוב מלכתחילה. זה כמו לצלם תמונה מהממת ורק "לשפצר" אותה מאשר לצלם תמונה גרועה ולעשות 90% עבודה בפוטושופ. לאחר מכן בעריכה, ,תוכלו להתאים את הוידאו החזותי לקצב הסאונד. בדרך כלל רואים את ההבדל ב מצגות PowerPoint, מצגת לבר מצווה, ליום הולדת או לכל אירוע אחר וסוגים אחרים של וידאו המציג תמונות.
  • קבצי אודיו הם פחות גמישים מאשר אפקטים חזותיים ולכן קשה מאד לעבוד איתם. קשה להאריך קטע,  לשנות תזמון או דיאלוג, להאריך סאונד באמצע משפט של מישהו, או לקצר דיבור. גם אם נצליח בכך, נצטרך להתגבר על הפרשי וידאו שבהם צולם המרואיין (נצטרך לכפר על כך בפריימים שבהם לא יראו את המרואיין). לכן אם הקלטתם סאונד טוב של מרואיין, אך תרצו לקחת רק כמה משפטים מזמנים שונים בהקלטה, תוכלו לשחק עם הסאונד שלו (לחתוך קטעי סאונד) תוך כדי שמראים פריימים אחרים (voice over).
  • אם אתם רוצים להיות מוכרים בתור מומחים בתחום שלכם, הקול האותנטי שלכם היא דרך חשובה כדי לבסס את התרומה האישית שלכם לסרטון. לעיתים כשאנחנו שומעים את עצמנו, אנו חושבים שהקול שלנו לא יפה – זו טעות, כי רוב אנשים לא מסוגלים לשמוע את עצמם מקריינים ולכן זה נראה להם מוזר.
  • טוב לשתות כמה כוסות מים לפני ההקלטה כדי לשחרר את האקורדים הקוליים שלכם. אם עושים טעות באמצע הקלטה, אפשר לעשות הפסקה ולמחוא כף כדי לסמן לעורך הוידאו היכן מתחילה הקלטה חדשה.
  • עדיף להשקיע במיקרופון טוב. USB Mics הם הרבה יותר טוב מאשר המיקרופון המובנה למכשיר שלך, והם סבירים, כמובן שיש את המיקרופונים האיכותיים יותר: מיקרופון בום, מיקרופון דש אלחוטי. אם יש אפשרות לשים מסנן לתדר על המיקרופון – זה מבורך וצריך לעשות בזה שימוש.
  • בדקו את המיקרופון שלכם והקפידו בכל הקלטה לעבוד עם אוזניות כדי לשמוע את הצליל המתקבל במצלמה. קבעו את המיקום של המיקרופון – לא קרוב מדי כי נקבל עיוות בצליל ולא רחוק מדי שישמע חלול ומרוחק. האזינו לכל רעש רקע שעלול להפריע. נורות פלורסנט והתקנים אלקטרוניים אחרים (בייחוד מכשירים סלולאריים המפריעים למיקרופון דש אלחוטי), לא תוכלו להוריד את כל צליליי הרקע, אבל הסרת כל הפרעה בשלב ההקלטה תעזור מאד בשלב העריכה לקבלת סאונד מיטבי.
  • בעת ההקלטה, בדקו את רמות הקלט של שמע והתאימו אותן במאפייני המערכת. ודאו כי רמת הסאונד בהקלטה לא הכי גבוהה ולא הכי נמוכה (בחיבור סאונד למצלמה תוכלו לראות חיווי של אור אדום בקצה הסקלה של הסאונד. אור כזה מצביע על רעש שנקרא distortion ורצוי מאד להימנע ממנו כי לא ניתן לתקן אותו בעריכה).
  • עשו שימוש בסאונד במהלך הסרטון להחלפת אווירה.ההבדל הגדול בין סרטון טוב ולסרטון פחות טוב הוא היכולת של העורך "לשחק" עם הסאונד כדי לקבוע בכל רגע נתון את "מצב הרוח" בסרטון. מעברים מדרמה למתח, משמחה לעצב יוצרים עניין בסרטון ויכולים לשמש מצע למיטוב הוידאו. למשל: אם אנחנו מוכרים מוצר שעוזר מבחינה בריאותית לאוכלוסייה מסוימת, נוכל בתחילת הסרטון לראיין אדם שסבל מאותה בעיה (סאונד עצוב ואיטי) ובמהלך הסרטון להחליף סאונד כאשר אותו אדם מספר כיצד המוצר או השירות עזר לו.

טיפים לעריכה

  • הוסיפו הערות או טקסט על המסך. תוכלו לעשות זאת כדי למשוך תשומת לב למה שמישהו אומר בסרטון, כדי לשפר את מה שמועבר, או להוסיף מידע חדש לגמרי. הקפידו לא להוסיף טקסט שכבר נאמר על ידי מרואיין. הקפידו לא להוסיף טקסט על גבי סאונד שאינו קשור. הקפידו לא ליצור עומס קוגניטיבי על ידי טקסט תוך כדי דיבור של מרואיין (הצופה לא ידע כיצד להתמודד עם קריאת טקסט +שמיעת מרואיין).
  • לפעמים הצבעים שתראו דרך העדשה לא יראו כך בעריכה ולכן תצטרכו לבצע מעט תיקוני צבע במהלך העריכה. איזון לבן יכול לעזור להוריד אור צהוב בעת העריכה כדי לקבל צבע מקורי ככל שניתן. לפעמים ובמידת הצורך, שיפור צבע בעריכה יכול לעזור לספר את הסיפור שלכם (שחור ולבן עבור קטעים שנרצה להראות שצולמו בעבר, או גוונים ירקרקים עבור קטע בדיוני).
  • ערכו פתיח איכותי, הפתיח בעצם מגיש את סרטון התדמית והוא חשוב לא פחות. אם אין לכם יכולת לעשות פתיח, תוכלו כמובן לרכוש פתיחים מדהימים באתרים שבהם תוכלו לקנות פתיח בסכום מזערי כמו Fiver.
סרטון תדמית לעסקים

תכננו את הסרטון שלכם

החשיבות העליונה של הפקת סרטון תדמית לעסקים היא עבודת ההכנה והתכנון. כולנו יודעים ששלב התכנון הוא חיוני עבור כל פרויקט, אבל כשמדובר בסרטון תדמית לעסקים, השימוש בוידאו יכול להשתלם פי כמה וכמה. קחו את הזמן כדי לוודא שיש לכם את מה שאתם צריכים, כך תוכלו לחסוך זמן, כסף, ולמנוע הרבה בעיות. השתמשו ברשימות לביצוע כדי לעקוב אחר המשימות שלכם. אם אתם לא בטוחים מה סדר זרימת העבודה שלכם, תוכלו להשתמש בכלי עזר דוגמת Project או כלים חינמיים של גוגל.

דעו את מטרת הסרטון

דעו את המטרה שלכם. מהי מטרת הסרטון שאתם עומדים לעשות? אתם רוצים להציג את העסק שלכם ? להגדיל את המודעות למותג שלכם ? לחנך את הצופים לגבי שימוש במוצר שלכם ? לחנך אותם להשתמש במוצר שלכם ? לשתף ידע שלכם ? ברגע שאתם מקבלים מושג לגבי מטרת הסרטון, תדעו טוב יותר להיכן לכוון את משאבים ולפעול בהתאם.

פלחו את קהל היעד לסרטון

למדו את קהל היעד שלכם.מי הם ? מה הגילאים שלהם ? מגדר ? מה מסגרות ההתייחסות שלהם למוצר או השירות שאתם נותנים? האם הם לקוחות שבים ? לקוחות פוטנציאליים? איזו תגובה או רגש אתם מחפשים לקבל מהם? מהי הפלטפורמה שבה קהל היעד שלכם חי ? Facebook ? Instagram? ייתכן שתרצו ליצור סרטון תדמית לעסקים שונה עבור Facebook, YouTube ועוד, ולהתאים את המסר בהתאם לכל אחת מהפלטפורמות.

כתבו תסריט

זה מאד פשוט להפעיל את המצלמה ולהתחיל לצלם, במיוחד אם זה נעשה בעזרת סמטרטפון, רק שזה נכון רק לגבי שידור חי בלבד. שימוש בתסריט כתוב ותכנון הסרטון על נייר כתוב מראש, עושה את הצילום יותר קל ופחות יקר. שימוש בתסריט עבור סרטון תדמית לעסקים מסדר באופן הגיוני את תהליך הצילום ויוצר עקביות ובהירות לגבי כל סצנה בסרטון. אל תדאגו, לא נדרשות מיומנויות ציור גבוהות, אלא אפילו ציור צורות בסיסיות של דמויות ועזרים הם בסדר גמור. התסריט שלכם יעזור לכם לתכנן את ההיבטים החזותיים של הסרטון שלכם. במקום לנחש אילו סוגי צילומים אתם צריכים ברגע הצילום ממש, תוכלו לשרטט את הצילומים שלכם מבעוד מועד, תוכלו להבין מאילו זוויות לצלם, קרוב או רחוק, מה הפריטים שיראו בפריים. כתיבת תסריט בשלב התכנון תחסוך לך אינספור שעות הקלטה ועריכה ותעשה את המוצר הסופי טוב בהרבה.

אספו חומרי מדיה עבור הסרטון

תהליך העריכה יהיה קל אם נוכל לאסוף חומרים הקשורים לסרטון כבר בשלב זה. לוגו, תמונות, סרטוני עבר, מוסיקה או בקיצור – כל קובץ חזותי שנוכל להשתמש בו כדי להכניס לעריכה בשלב הבא.

טיפים להפקה וצילום

  • תאורה היא אחד מאותם דברים קסומים שיכולים לשנות לחלוטין את מצב הרוח או התחושה של הצילום. אם אתם משתמשים בתאורה, הסירו חשיפת יתר (בוהק או זוהר) בצילום של אנשים או של פרצופים. נייר פרגמנט בצבע הנכון עובד מצוין כאשר שמים אותו על התאורה, הוא מרכך את האור ונותן לפני המצולם מידה נכונה של חשיפת אור.
  • צלמו באיכות הגבוהה ביותר שהמצלמה מסוגלת לייצר. להפקת סרטון תדמית של 2-3 דקות לא נזדקק ליותר משעה-שעתיים של צילום שבחישוב קל בפורמט איכותי (4K, 50Frames) נגיע ל 10-20 גיגה חומר, בעוד שרוב כרטיסי הצילום היום הם לפחות 32 גיגה. זכרו שתמיד קל לרדת באיכות, אך לאחר שצילמנו ונרצה להעלות לאחת הפלטפורמות איכות גבוהה יותר- לא נוכל. מה גם שצילום איכותי ייתן לנו אפשרות לערוך תנועות איטיות מבלי שנראה מריחות של פריימים על המסך.
  • הסתירו חוטים של מיקרופון דש או כל מיקרופון אחר מתחת לבגדים. זה נראה יותר מלוטש ופחות עמוס. בנ"ל גם עבור חוטי תאורה ומיקרופון בום ודומיהם.
  • השקיעו במצלמה, השתמשו במצלמות מותג ככל שניתן בהתאם לתקציב, השתמשו במצלמות עם חיבור סאונד חיצוני (בדרך כלל XLR או PL). אם התקציב מאפשר איכות 4K, אזי להשתמש במצלמה זו.
  • בזמן צילום, זכרו את כלל שליש\שני שליש. תארו לכם רשת אנכית על המסגרת של המצלמה המחולקת לשלושה חלקים בהם אתם מחליטים כיצד והיכן למקם את אובייקט הצילום. לא למקם תמיד את המרואיין או המצולם במרכז. זה נראה יותר מושך מבחינה אסתטית ומבחינה ויזואלית לקבל את המצולמים בשליש מהפריים ולא במרכזו.
  • אם יש לכם אפשרות לעשות שימוש בשתי מצלמות זה מצוין – הקליטו משתי המצלמות בו זמנית (תוכלו לעשות סימן מוסכם לפני התחלת כל צילום כדי לדעת בדיוק כיצד לסנכרן בעריכה). זה מאפשר לכם לשלב ולהתאים צילומים מזוויות שונות. כך יהיו לכם אפשרויות נוספות בזמן העריכה, תוכלו להוסיף עניין ויזואלי וטבעי יותר מנקודת מבט אחת בלבד.
  • בצילום פנים (ראיון) קבעו את המצלמה קרוב יותר לפנים, זה יכול להרגיש מאד אישי ונוח לאחר מספר דקות. הימנעו מזום דיגיטלי אלא השתמשו בזום אופטי בלבד. נסו ככל שניתן ליצור עומק שדה כך שהמצולם יהיה בפוקוס וכל מה שמאחור במעומעם.
  • נכון ורצוי לעשות במצלמות מקצועיות מה שנקרא white balance , איזון צבע לבן. המצלמה לא קולטת תמיד את הצבעים כפי שאנחנו רואים אותם. במצלמות מקצועיות, אפשר לאזן את הצבע הלבן (שבעצם יגרום לאיזון כל הצבעים) על ידי הגדרה במצלמה. זה ידרוש מאתנו לכוון את המצלמה לאחת מן ההגדרות הקיימות אוטומטית כברירת מחדל (ואז אנחנו רק בוחרים את האיזון הרצוי) או לכוון איזון לבן חדש (ואז נצטרך לדגום בעצמנו צבע לבן כדי להראות למצלמה מהו הלבן לפי ראות ענינו, לרוב נהוג לשים דף A4 לבן מול העדשה ולצלם כדי "להורות" למצלמה מהו הצבע הלבן עבורנו).
  • צלמו את הסביבה והתרבות העסק, השירות או המוצר, זה יעזור לכם לשים וידאו מעניין בזמן ראיונות או ייתן לכם חומר ויזואלי להכניס לכל אורך הסרטון.
  • בצילומי ראיונות, השאירו את המצלמה פתוחה והקפידו לעשות תנועה כי אף פעם לא נדע מתי יכול להיות לנו צילום מצוין או משהו שאמר המרואיין ונוכל להשתמש בו לאחר מכן.

אתם מוזמנים לכתוב לנו, להתקשר אלינו או לדפוק לנו על הדלת

נשמח לעזור לכם ולייעץ לכם בכל דרך...

אתם מוזמנים לדבר איתנו ולהתקשר לאלון (054-9700096) או לעומר (052-4066631) לכל שאלה, עזרה או ייעוץ באחד מתחומי השירות שלנו.

טיפים להפקת סרטון תדמית לעסקים
איך לבנות סרט או מצגת לכל אירוע
טיפים לצילום וידאו מקצועי
טיפים ליצירת קהילה וקידום ערוץ YouTube
קידום סרטוני תדמית וסרטונים בפייסבוק
טיפים לצילום וידאו ממצלמת סמארטפון
טיפים לקידום ערוץ עסקי ב Youtube
טיפים לצילום על גבי מסך ירוק
מגמות בשיווק וידאו ב 2019
טיפים לקידום סרטון עסקי ב Youtube
טיפים להפקה וקידום של סרטון תדמית
שידור חי בוידאו ברשתות חברתיות
טיפים ורעיונות למצגת יום הולדת