משמעות הצבעים בשיווק דיגיטלי ופרסום

משמעות הצבעים בשיווק דיגיטלי ופרסום

משווקים שלא מתייעצים עם אנשי גרפיקה ועיצוב, יכולים לטעות בבחירת צבעים נכונה שתשמש אותם בנכסים הדיגיטליים: אתר, לוגו, מודעות ממומנות, פוסטים, תמונת דף פייסבוק, לינקדאין, אינסטגרם וכמובן גם בנכסי הפרינט: ברושורים, כרטיסי ביקור, עלונים וכו'. למעשה צבעים יכולים לעורר תגובות פיזיות ורגשות במיוחד בעולם הפרסום והשיווק הדיגיטלי. במדריך הזה נסביר כיצד ניתן ליישם טכניקות טובות שקיימות בצורה חופשית באינטרנט לבחירת פלטת צבעים כדי לעשות עיצוב מינימלי לפחות מבחינת צבעים ונראות.

 

צבעים בשיווק דיגיטלי

הפסיכולוגיה של הצבעים

אין ספק שצבעים משפיעים עלינו. כשאנחנו יוצאים לקניות, אנו מרגישים שנמשכים יותר לפריטים בעלי צבע X יותר מפרטים מצבע Y. פסיכולוגיית צבעים היא חקר הצבעים בכל הנוגע להתנהגות אנושית. פסיכולוגיית צבע מנסה להסביר כיצד צבעים משפיעים על העמדות שלנו, התגובות, הרגשות, הרגשות, ההתנהגות, ההחלטות. צבעים נתפסים באופן שונה על ידי אנשים שונים על פי אישיות, גיל, מינם, תרבות, חוויה אישית ועוד. בשל כך צבעים מתחברים מצוין לשיווק דיגיטלי.

בשל העובדה שאנשים שונים תופסים צבעים אחרת, ישנן כמה הנחיות כלליות לגבי צבעים:

 

אנו מפרידים בין צבעים נינוחים הגורמים לנו להרגיש רגועים ובעלי השפעה מרגיעה: כחול, ירוק וסגול הם צבעים נינוחים אופייניים, לעומת צבעים חמים שהם עזים יותר ויכולים לקחת קשב לטוב ולרע: אדום, צהוב וכתום. בעוד שהצבעים הנינוחים מזכירים לנו שמיים, דשא, מים, הצבעים העזים מזכירים אור, שמש וחום ובו בזמן יוצרים הרגשת קירוב.

אך לא לכל הצבעים השפעה זהה על אנשים. ישנם צבעים מרגיעים כמו כחול, ירוק, ורוד, לבן, סגול, צהוב ואפור. הכחול נחשב לצבע הכי שליו, רגוע ועדין וידוע בשיווק שהוא עוזר להפיג חרדה.

צבעים שמחים הם צבעים חמים ובהירים כמו אדום, ורוד, כתום וצהוב, למרות שירוק וכחול הם גם דוגמאות לצבעים שמחים. צבעים בהירים גורמת להרגשת אופטימיות ואושר.

 

צבעים עצובים נוטים להיות כהים: אפור, גוונים מסוימים של כחול, ירוק וחום. הצבעים האלה משדרים מצב קודר ועצוב (כמו למשל שחור שמשדר בתרבויות מסוימות אבל).

גוונים עשירים וכהים של אדום, ירוק, כחול, חום ושחור משדרים כוח ולכן משתמשים בהם באופן נרחב בנכסים דיגיטליים.

על סכמת צבע

סכמת צבעים מורכבת משילוב של צבעים, ז"א שילוב של שניים או יותר מהצבעים שמכיל גלגל הצבעים. ישנם שילובי צבעים הנוטים לעבוד היטב ברוב המקרים, אבל שימוש לא נכון בצבעים יכול להשפיע על האופן בו אחרים תופסים את האתר, המותג והמוצרים שלכם.

שילוב הצבעים הנכונים וכיצד להשתמש בהם אינו החלטה קלה, בעיקר בגלל שאין לנו צפי מה תהיה התגובה הרגשית ומה יחשבו על העסק בהסתכלות ראשונית על  הלוגו, האתר, הצבעים במודעות וכדומה. דבר אחר ברור- מרגע שהחלטנו על סכמת צבעים חייבת להיות אחידות בשימוש בכל הנכסים הדיגיטליים ובפרינט באותם צבעים: הצבע של הלוגו הוא הצבע בו יעשה שימוש באתר ובמודעות.

וכהרגלה, חברת אדובי עושה כאן עבודה מצוינת וקלה לנו כמשתמשים וכמעצבים עם סכמות הצבעים המעולות של adobe color wheel כאן

גלגל הצבעים של אדובי

מצד שמאל סכמות הצבעים המחולקות לפי קטגוריות כך:

ערכת צבעים משלימה –  

מורכבת משילוב צבעים המנוגדים זה לזה בגלגל הצבעים. לדוגמא: צהוב וסגול, אדום וירוק או כחול וכתום. השילוב כאן הוא בין צבע ראשוני למשני המנוגד לו ומשלים אותו על הגלגל. המידתיות כאן מאד חשובה ולכן עדיף לא להשתמש בצבעי מקור אלא בגוונים מסוימים של הצבעים האלה ע"י לחיצה על split complimentary

ערכת צבעים משלימה

ערכת צבעים מקבילה

עובדת עם צבעים שנמצאים אחד ליד השני בגלגל הצבעים. שילוב צבעים באתרים ומודעות יוצר הרמוניה ומשרה משהו נעים מאד לעין.

ערכת צבעים מקבילה

ערכת צבעים משולשת –

משתמשת בשילוב צבעים משלושה צבעים המרוחקים זה מזה בגלגל הצבעים. עיצוב  מסוג זה צריך להיות היררכי כדי שהצבעים לא "יילחמו" על תשומת הלב.

מה מסמלים צבעים בעיצוב לדיגיטל? מה הצבעים שיפיחו חיים בנכסים הדיגיטליים שלכם ב-2021?

צבע משדר משמעות. נקודה.

יש משמעויות הקשורות לאסוציאציות טבעיות (שירוק הוא צבע הצמחייה וכחול הוא צבע המים והשמיים), בעוד שאחרות קשורות יותר לתרבותיות (ירוק הוא צבע הכסף בארה"ב ופוריות בתרבויות אחרות). צבעים מזכירים לנו חפצים מסוימים, תחושות, רגשות וכו '.

כתום – מסמל התלהבות, קשור לביטחון, תשוקה, כיף, חום, אנרגיה, אמביציה. יתרה מכך, כתום קשור גם לאמביציה ואנרגיה.

בשיווק למשל תפוז הוא בחירה מצוינת לייצג אוכל חיובי ואנרגטי (פנטה). מחסה וחום. רוב האנשים מסכימים שזה גם צבע מוטיבציה נהדר מכיוון שהוא משדר התלהבות וגישה חיובית.

מי ה"חברים" שלו?

כתום משתקף יפה על רקע שחור או אפור (בנק מזרחי) מכיוון שהוא מפנה את תשומת ליבם של האנשים. הרבה אתרים יוצרים כפתורים בצבעים אלה שהוכח שהם ממירים לפעולה.

עוד צבעים שמתחברים עם כתום- כחול או בשילוב של 3 – כתום-צהוב-שחור.

צהוב – צבע האופטימיות והחיוביות, הצבע הגלוי ביותר לעין האדם, אבל לא נכון שיווקית להעמיס איתו מודעות או עיצובים. צהוב נחשב גם לצבע צעיר, ידידותי ויצירתי.

בשיווק, צהוב מעורר השראה, מגביר ביטחון ומוטיבציוני (בהגבלה כמובן).

מי ה"חברים" שלו?

צהוב (כמו כתום) משתקף יפה על רקע שחור. צהוב משתלב עם כחול וורוד ליצירת הרגשה חיובית.

אדום – מסמל תשוקה, סכנה, עוצמה, ערנות, מודעות.

בשיווק, אדום נחשב לצבע דינמי ועוצמתי. הוא יכול לשדר ידידות וכוח, אידיאלי להפניית תשומת לב מהירה. עם זאת, מומלץ להשתמש בו בצורה מתונה כדי למנוע את ההשפעות השליליות שלו.

מי ה"חברים" שלו?

אדום משתלב טוב עם ירוק, למשל, מכיוון שהם צבעים משלימים והפכים מושכים. אפשר גם להשתמש בגוונים כחולים כדי להוסיף צבע שלישי. יש כלל בשילוש צבעים בעיצוב של 60-30-10 (60% הצבע השולט בעיצוב, 30% צבע משני ו10% של נגיעות מהצבע הכי פחות שולט).

אפשר גם לשלב אדום עם שחור ולבן.

ירוק – משדר סביבה, צמיחה בריאות, טבע. ירוק נקשר בדרך כלל למוצרים ושירותים אקולוגיים.

באשר לשיווק, ירוק הוא צבע המסמל כסף,עושר, בריאות, איזון, התרעננות, שלום.

 

מי ה"חברים" שלו?

ירוק משתלב היטב עם כחול וכמה גוונים של חום. שלושת הצבעים הללו יכולים לייצג טבע, העברת אמון. ירוק בשילוב לבן יוצר רושם של רעננות, ניקיון וחדשנות.

אפשר גם לשלב בין ירוק, צהוב ושחור כדי לעורר תחושת התרגשות.

סגול – משדר יוקרה, איכות, אמינות, יופי, קסם, מסתורין וסקרנות.

בשיווק, סגול הוא צבע מסקרן, טוב להעברת רעיונות יצירתיים וחדשנים, לפיכך הרבה מוצרי יופי ואיפור עושים שימוש בסגול במודעות ובאתרים.

מי ה"חברים" שלו?

סגול משתלב עם כחול, ורוד, שחור וגוונים עדינים של סגול בהיר יותר.

כחול – משדר אמון, אינטליגנציה, רוגע. בצד השלילי כחול יכול לשדר קור, חוסר רגש, עצב ודיכאון.

בשיווק, נעשה שימוש נרחב בכחול מכיוון שהוא משדר נאמנות, כנות ואמון. כחול הוא צבע אהוב על ידי נשים וגברים כאחד ולכן עובד טוב בשיווק לבניית מערכות יחסים עם לקוחות.

מי ה"חברים" שלו?

בשילוש צבעים כחול נראה טוב עם ירוק וחום או עם אדום וירוק.

בשני צבעים הוא משתלב יפה עם סגול או כתום.

ורוד – משדר נשיות, שובבות, אהבה ורומנטיקה וניקיון.

בשיווק, ורוד מזוהה עם אהבה, חום, שלווה, אמפתיה ורגישות. עם זאת, יותר מדי ורוד יראה על מעט ילדותיות וחולשה. ורוד הוא בחירה טובה לשיווק אופנה.

מי ה"חברים" שלו?

אדום וורוד עם רקע אפור בהיר הם שילוב צבעים תוסס. ורוד, סגול וכחול אופייניים גם עובדים יפה.

ורוד גם משתלב עם ירוק או צהוב בקונסטלציות עדינות.

לבן – משדר טוהר, ניקיון, מינימליזם, רוגע.

בשיווק, לבן מתקשר לפשטות, יצירתיות או התחלה חדשה.

מי ה"חברים" שלו?

לבן עובד יפה עם אדום, שחור, ורוד, כחול, סגול ואפור.

שחור – משדר תחכום, אלגנטיות ביטחון ופריחה.

בשיווק, שחור משדר רצינות, שליטה ועצמאות. החיסרון בו הוא ההקשר למוות, רוע ודיכאון.

מי ה"חברים" שלו?

שחור משתלב כמעט עם כל צבע בהיר אחר: לבן, גוונים בהירים של אדום, צהוב, ורוד, כתום, ירוק.

רקע שחור מדגיש לתפארת אדום וירוק, או אפור וורוד.

הסטטיסטיקה של הצבעים בשיווק מעלה מספר נקודות מאד מעניינות:

הצבעים שנשים הכי אוהבות
הצבעים שגברים הכי אוהבים
90% מהמידע שמגיע למוחנו הוא ויזואלי
צרכנים מאמינים שצבעים חיוניים להכרה במותג
צבע הוא הסיבה העיקרית לקניית מוצר
מתרכזים בצבעי המותג כאשר הם עומדים לקנות מוצר
צבעי המותג מגבירים את ההכרה במותג
משתמשים בצבעי המותג שלהם בשקופיות המצגת שלהם
בקניית מוצר אנשים מקבלים החלטות מהירות תוך דקה וחצי
מסר חזותי הקשור בצבע
רוב האנשים מעדיפים שילובי צבעים פשוטים

לסיכום, הקדישו זמן למחשבה על בחירת הצבעים המתאימה למותג או לעסק שלכם, לא רק מבחינה אסתטית אלא בגלל הרגשות והתחושות שיוצרים הצבעים ושמנינו במאמר זה. ערכות צבעים משמשות ליותר מאשר רק להפוך את העיצובים שלך ליפים, מבין צורות התקשורת הלא מילולית, צבע הוא הדרך המיידית להעברת מסרים ומשמעויות.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp

הכתבה עזרה לך? אולי גם זה יעניין אותך...

שיווק מרפאות שיניים

שיווק דיגיטלי למרפאות שיניים קליקינג מומחית בבניית קמפיינים בגוגל, פייסבוק, טאבולה ואינסטגרם לרופאי שיניים ומרפאות שיניים, עם נסיון עשיר  בבניית תוכן ממיר להתעניינות: תמונות, פלאיירים,

קרא עוד »

רוצה להתייעץ איתנו?