זמן קורונה: אז מה עושים בזמן הזה (ולא רק בדיגיטל)?

זמן קורונה:

אז מה עושים בזמן הזה (ולא רק בדיגיטל)?

הימים ימי קורונה. נכון, אי וודאות תמיד מלחיצה. אבל יחד עם זאת דווקא משבר גדול כזה מביא איתו צמיחה מחודשת, מחשבה מחוץ לקופסא, יזמות ורעיונות חדשים. כי כבר הוכח שכאשר אנחנו עם הגב לקיר ואין ברירה, יוצאים מאתנו דברים יפים.

אז יש מה לעשות… והרבה.

האם עכשיו זמן טוב לפרסם?

שאלת מיליון הדולר. האם להעלות תקציבי פרסום? להקפיא קמפיינים? איפשהוא באמצע?

לא צריך להיות חכם גדול כדי לדעת שרוב העסקים בארץ הורידו משמעותית תקציבים בonline- ו  Offline. הדיווחים מדברים על ירידה של 60%-70%  בפרסום. מקבוצות מפרסים בדיגיטל, נראה כי בפייסבוק הלידים זולים יותר (למי שיודע לפרסם תוכן מכוון לרוח התקופה) ויש יותר חשיפה, אבל אין הרבה סגירות. זאת אומרת, אנשים מתעניינים אבל מאד זהירים בהוצאות כיאה למשבר. השאלה היותר מורכבת במצב כזה היא “האם להשקיע בפרסום כסף שלא רק שלא יחזיר את עצמו אלא יביא אותנו לחור גדול יותר בתקציב?”.

אז, זה מאד תלוי בעסק. בעוד חברות מזון ופארם עם עליות מטורפות במכירות ועם יכולת לפרסם Online ו offline ,ענף המסעדנות לדוגמא חווה משבר שכמוהו לא היה בארץ. היכולת של המסעדות היום להציע משלוחים כדי לנסות להישאר עם ראש מעל המים, לא רלוונטית עם הרחבת הסגר ואי היכולת לתמרן.

ובזמנים כאלה חייבים להוציא מהלקסיקון מושגים כמו “עזוב, זה לא יעבוד”. אתם צריכים להביא הביתה אוכל וכל האמצעים כשרים. חנות מכולת שכונתית? הקימו דף חינמי ב Wix עם מבצעים שונים ומשלוחים חינם ותפרסמו אותו ב WhatsApp  השכונתי או של הבניין. הדפיסו פלאיירים (כן,כן כמו בשנות ה -80) עם “מבצעי קורונה” ושימו בדלתות הבתים. דווקא חנויות מכולת שיספקו סחורה מהר יותר מהרשתות הגדולות (שמענו על הזמנות לפסח שיגיעו אחרי המימונה) ובמחירים הוגנים, יכולות לעבוד הרבה יותר טוב.

אתם ספרים (שיער)? לכו לספר עד 100 מטר בבית הלקוח. נכון, זה לא אותה נוחות כמו במספרה, אבל עכשיו לא הזמן לחשוב על נוחות.

יש לכם פיצרייה? גם כך אנשים בבית. תתחילו למכור להם בצק לחוד ורוטב לחוד לעשיית פיצה בבית, ככה תוכלו להוריד בעלויות ללקוח ועם קצת קריאטיביות אתם יכולים למכור את זה כפעילות לילדים והורים (אפיית פיצה ביתית).

ובקיצור, יש מקרים שבם מצוקת בעל העסק והיכולת למצוא פתרונות עולה על הרעיונות של המפרסמים והקריאטיביות כאן משחקת תפקיד ראשי.

רוצים לצאת ל-online. מה עושים?

היה לכם רעיון להרים אתר e-commerce למוצר מסוים? זה הזמן לבחון אותו. היום אפשר להקים דף מוצר יחיד עם טופס התעניינות וטלפון בכמה עשרות שקלים, להרים קמפיין בעוד כמה עשרות שקלים ולראות כיצד זה עובד (כמובן אם לא נכנסים להרפתקאות ולאחר חשיבה כיצד לבצע). נכון, קיימת אפשרות שזרקתם 300 ₪, אבל לפחות ניסיתם להרים משהו משלכם ובימים כאלה זה הרבה.

אל תשכחו, יושבים מאות אלפים של אנשים לא חיוניים בבית וגולשים בטירוף ברשתות חברתיות, אתרים, אפליקציות ומחפשים מהות לחיים. רציתם לבדוק אם משהו עובד ב- Online? זה הזמן.

יש לכם יכולות בתוכנה מסוימת? אתם אוטוריטות בתחום מסוים בדיגיטל?

זה הזמן למתג את עצמכם כאנשי תוכן טובים, כמרצים טובים, כמביני עניין בתחום בו אתם שולטים. זה צריך כמובן להתחיל מקמפיין מטורגט היטב לקהלים רלוונטים, בו מציעים שיעור שבועי בן שעה חינמי ואז משם קוטפים לקוחות מבושלים לשיעורים אונליין (יש מישהו שעוד לא שמע על zoom?). זה גם עדיף על סתם קמפיין שמראש רוצה להציע קורס בכסף. אם אתם אנונימיים, למה שמישהו ישלם? ואם זה חינם – אתם חיים בישראל ואין מוצר חינמי שלא יקפצו עליו. משם הדרך להביא לקוחות.

כמובן שמדובר גם על יכולות שלא קשורות לתוכנות או לדיגיטל.

עד היום את מספרת שכולם אוהבים את העוגות שלך? זה הזמן להרים את הכפפה, יש לכם דף בפייסבוק או באינסטוש, צלמו את עצמכם עושים את מה שאתם יודעים הכי טוב והתחילו לשתף ברשתות החברתיות. נסו להביא ערך מוסף (קריאטיביות אמרנו?) כדי להיות ייחודיים בתחומים שיש בהם כבר אוטוריטות. זה יכול להיות מתן דגש על ידע ייחודי שלכם, צורת הגשת תוכן מעניינת או כל יכולת קריאטיבית שתעניין את הלקוחות.

לחילופין הרימו אתר ב-  Wix או WordPress והתחילו לצקת לתוכו תוכן ראוי (שאתם שולטים בו בצורה אבסולוטית). נכון, האינטרנט מוצף בלוגים בכל תחום, אבל גם בתחנה מרכזית בתל אביב יש עשרות חנויות נעליים וכולם מתפרנסים. הכל תלוי במידת הרצון, הקריאטיביות והייחודיות שלכם. חוץ מזה, אתם כבר בבית ואם לכם משהו אחר לעשות –לפחות עשיתם בשביל עצמכם.

בעלי עסקים קטנים. מה עושים?

יש לכם אתר שלא נגעתם בו הרבה זמן?

  1. התחילו לעצב אותו, להחיות אותו, שימו תוספים חדשים, אולי theme חדש יותר.
  2. הזינו תוכן חדש, כתבות טובות לשיפור SEO (כמובן לפי כללים ידועים של כתיבת כתבות שיסרקו יפה על ידי מנועי החיפוש). הזינו תוכן מיוחד (אם זה אפשרי) לזמן המשבר. זה בדיוק מה שהכתבה הזו עושה.
  3. הנגישו את האתר לבעלי מוגבלויות.
  4. פתחו דפי נחיתה חדשים.

יש לכם דף פייסבוק\אינסטגרם\ליקדאין?

  1. עצבו מחדש את תמונת הפרופיל והדף העסקי.
  2. העלו פוסטים מדי יומיים, רצוי מאד עם התייחסות לתקופה הנוכחית.
  3. הקפידו להיות בתודעה ושמרו על קשר עם הקהל שלכם בדף. סרטונים, טיפים, מאמרים מפגשי Online קצרים.

יש לכם קמפיינים בפייסבוק\גוגל?

  1. נסו להוריד את התקציב בזהירות ולראות כיצד זה משפיע על הלידים\חשיפות\כניסות לאתר.
  2. בצעו עריכה מחדש לטקסטים ולתמונות בקמפיינים הנכונים לתקופת המשבר. כך גם יראו שאתם מגיבים לתקופה ולא מנותקים מהעולם.
  3. זה הזמן שלכם לנסות ולהבין היכן כואב בתהליך הרכישה ללקוח ולא לרוץ ולחפש כלים שיתנו לכם מידע שכבר יש לכם. נסו להבין היכן הייתה הנטישה, מדוע הייתה נטישה? האם זה המחיר? האם זה הקורס שקשה להעביר באונליין?
  4. קריאייטיב, נסו לחשוב עם מנהל הקמפיינים שלכם על מתודולוגיות להוזלת עליות תוך כדי שמירה על רמת פרסום איכותית שתביא תנועה\לידים.
  5. קראו case studies שנעשו ברשת החברתית בה אתם מפרסמים בתחום התוכן שלכם. הסיקו מסקנות ופעלו בהתאם (שימו לב, ישנם סוגי רכישות שהן תלויות תרבות. נסו להבין מה יכול לעבוד פה בארץ).
  6. נסו קמפיינים חדשים שלא ניסיתם (למשל קמפיין ווטסאפ\מסנג’ר שיביא תנועה ישירה לשיחה בווטסאפ.

ובכלל – ללמוד, ללמוד, ללמוד….

נכון, וירוס קטן בשם Covid-19 הוציא את כולנו לחופשה מאולצת. אז למה להיכנע לו? אתם כבר בבית בכל מקרה? קחו לכם כל נושא בעולם ויש מלא כאלה שאמרתם כבר 500 פעם “וואלה, בפנסיה אני חייב ללמוד את זה ולהתעסק בזה”. תנחתו רגע- עכשיו זה הפנסיה. כל העולם בפנסיה, גם אנשים בני 25. זה הזמן להתניע וללמוד (קל וחומר נושאים דיגטליים: שיווק, תכנות, תוכנות, פייסבוק, גוגל, אינסטגרם, לינדקאין ודומיהם). כיום יש עשרות אתרים, רובם כבר הוגשו לכם על מגש כסף בקבוצות הווטסאפ השונות שמלמדים הכל בחינם או במחירים מצחיקים. הגדולים שבהם Udemy, Edex, HubSpot מציעים קורסים ממש טובים. זיכרו תמיד – בתום המשבר אנשים לא יעברו כוכב לכת ויחזרו  לעשות עסקים כרגיל ולכן עדיף לצאת מהמשבר מחוזקים ובעלי ידע. כל עסק שתפתחו עכשיו ימשיך אתכם לאחר המשבר, כל ידע שתצברו עכשיו יהיה לטובתכם לאחר המחשב.

זה הרבה עבודה...כיצד עושים את זה מהבית?

הבית הופך להיות משרד העבודה שלכם. נכון, יש גם ילדים בעניין וצריך להתחשב בתשומת הלב שהם צריכים (יותר נכון ברעש שהם מייצרים מסביב). אבל אם להיות רגע מקצועיים אז כדי ליצור משהו מכל מה שדיברנו עליו לעיל, יש לשמור על כמה כללים.

  1. לקום מוקדם בבוקר. זה שאתם בבית לא אומר שצריך לקום ב 12 בצהריים. מבחינתכם אתם בעבודה.
  2. ארגנו לעצמכם פינת עבודה. משחק הכיסאות לא טוב לנו. סמנו טריטוריית עבודה ואל תצאו ממנה. רצוי לתפוס מקום עם רקע מרשים (חלק מהעבודה זה פגישות זום ולא ראוי שיראו מאחורה טיח נופל).
  3. כאשר אתם עובדים – שימו את הטלפון על מצב טיסה לידכם. כך תשמרו על תחושה שאתם זמינים. עד שתזכרו שהטלפון סגור כי אף אחד לא חיפש אתכם או לא שמעתם צליל ווטאספ, כבר עשיתם חצי מעבודת היום.
  4. בחרו את הפעילות שאתם רוצים לעסוק בה בכל יום. הדיגיטל מסית אותנו ממקום למקום תוך שניות. אם רציתם ללמוד היום קורס X ופתאום אתם מוצאים עצמכם מוסתים לפייסבוק לכמה שעות – הרי שהיום הזה לא תרם לכם כלום.

הצטרפו לקהילת קליקינג

הקבוצה שלנו בפייסבוק מבטיחה שיח ודיונים עם בעלי עסקים, החלפת רעיונות בשיווק דיגיטלי, טיפים שווים ועדכונים בעולם הדיגיטל.