פינטק (Fintech) הוא מושג המשלב טכנולוגיה ופיננסים. אם נדייק, האפשרות לקיום פעילויות פיננסיות ומתן שירות פיננסים באמצעים טכנולוגיים-דיגיטליים. באופן כללי, מוצרי פינטק כוללים שירותים פיננסיים המוצעים דרך אתרים, אפליקציות למכשירים ניידים ושירותי ענן. המטרה של השירותים הפיננסיים האלה היא לקדם חדשנות טכנולוגית המתמקדת בשירותים פיננסיים כמו הלוואות, בנקאות דיגיטלית, פתרונות תשלומים ועוד.
תחום הפינטק הוא עצום והוא מייצר הזדמנות שיווק מצוינות. אבל גם התחרות בו קשה. נכון למאי 2023, היו 11,651 חברות סטארט-אפ בתחום הפינטק ביבשת אמריקה בלבד. בין 2020 ל-2019, אפליקציות פינטק זכו להתעניינות מצד משקיעים והם גרפו השקעה של 216.8 מיליארד דולר. בשנת 2020 ההשקעה ירדה ל-140 מיליארד דולר. בשנת 2021, ההשקעה הגיעה לשיא של 247 מיליארד דולר. שיווק האפליקציות בתחום הפינטק מורכבים והם דורשים עבודה רבה בשל התחרות הקשה. למשל: רוב הסטארט-אפים לתשלומים דיגיטליים מציעים בשיווק החזר כספי כדי לרכוש לקוחות חדשים, אבל ברגע שהמבצע נגמר או שמתחרה מציע עסקאות טובות יותר, הלקוחות עוברים מיד לאפליקציה אחרת.
שיווק בפינטק משתמש באסטרטגיות ומיומנויות כדי לזהות ולשרת את הצרכים הייחודיים של צרכנים פיננסיים. אופי השיווק הזה מתמקד ביצירת ביקוש, בגיוס לקוחות ושימור כדי להניע את הצמיחה העסקית.
היות וכל אדם כמעט קשור בצורה זו או אחרת למוסד בנקאי, המטרה בשיווק פינטק היא להגיע לקהלים חדשים (ויש לנו כאן קהל עצום). כחלק מתכנון אסטרטגיית שיווק בפינטק אפשר לבחון את אפשרויות שיווק שונות בשוק עם פוטנציאל מעולה. ובשל כך נשאלת השאלה: איך משיגים יותר לקוחות ושומרים עליהם נאמנים למותג?

1 .תוכן פיננסי חינוכי
המטרה בתוכן חינוכי היא לעזור לאנשים לנהל טוב יותר את הכספים שלהם ויותר מזה, לנטוע בקרב משתמשים אמון ולעזור להם לבטוח בטכנולוגיה, ללמד אותם על הנוחות שהטכנולוגיה הפיננסית יכולה להביא לחייהם.
מחקרים באוריינות פיננסית מראים שהיא חיונית ושאסטרטגיית השיווק בפינטק חייבת להתמקד בחינוך צרכנים בהיבטים פיננסים שונים. הדרך הטובה ביותר היא ליצור סרטונים איכותיים ולשתף אותם בכל הערוצים האפשריים – YouTube, Reels, TikTok וכו'. הפקת תוכן תורמת מאד לבנות אמון וסמכות למותג. לדוגמה, מאמר בלוג איכותי שמתפרסם באאוטבריין יכול להיות משאב מומלץ לכל מי שמחפש ייעוץ פיננסי. כמובן שזה מצריך שהאתר יהיה לא פחות ממעולה מבחינת UI/UX ורספונסיבי לנייד.
תוכן אינפורמטיבי הקשור לטכנולוגיה פיננסית יכול גם לכלול תובנות, טיפים או מקרים בוחן כיצד פתרונות פינטק יכולים לשפר תהליכים פיננסיים ולייעל עסקאות.
מדידה וחקירה של התוצאות של הפרסום יכול לתת למשווק מושג לגבי קהל היעד והציפיות שלו. ניתן להשתמש בידע הזה כדי להתאים אישית את התוכן לקהלים שונים לגבי מוצרים ושירותים רלוונטיים לאותו קהל. לאחר מכן, חשוב לעדכן מנויים חדשים על כל תכונה חדשה או שיפור בשירות, תוך כדי הדגשת היתרונות והשיפורים שהשינויים האלה מביאים.
השימוש בתוכן אינטראקטיבי כמו מחשבונים, חידונים וסקרים בתכנון פיננסי, השקעות וניהול סיכונים, מעסיק את הקהל ונותן ערך למותג. הפעילו אתגרים או תחרויות הקשורות לאוריינות פיננסית, תחזיות טכנולוגיות או תוכן שנוצר על ידי משתמשים כדי למשוך את הקהל ולהציע התמורה תגמול.
2. חיזוק ערכים של המותג
דור ה-Z נוטה להתחבר יותר לעסקים שחולקים איתו את אותם ערכים, לכן אם יש ערכים שהמותג יכול לספר עליהם ולחזק אותם- זה יעשה לו שירות טוב. חברת הביטוח הדיגיטלית למוניד Lemonade, הפונה לדור הצעיר (כ-70% מהלקוחות של Lemonade הם מתחת לגיל 35), דואגת לפרסם באתר הודעות לגבי ערכים פילנתרופים שלה (למשל: שהיא מחזירה x% מהכסף אותו מייצרת ממשתמשים חזרה לקהילה). זו דרך מצוינת להראות ערכים שעולים בקנה אחד עם משתמשים ושיכולים לייצר באז שיביא לגידול בלקוחות. אם רוצים לקחת את האסטרטגיה הזו צעד אחד קדימה, אפשר ליידע את המשתמשים כיצד התרומה שלהם עזרה לסביבה או לחברה.
3. שימוש בלקוחות קיימים למחקר
למרות שהשימוש באפליקציות פיננסיות בעולם הפינטק גדל משמעותית, עדיין לא הרבה משתמשים באפליקציות לתשלומים ניידים. כלומר, אנשים לא משתמשים באפליקציות פיננסיות להרבה פעולות שהם יכולים לעשות בעזרתם. למה? שתי סיבות עיקריות. או שהם לא מודעים לתכונות שיש לאפליקציה ויכולות לפשט עבורם את החיים, או שהם מעדיפים אפליקציה אחרת מתחרה.
ולכן יש כמה דרכים כדי לשווק ולהגדיל את השימוש בפלטפורמה שלכם ולא של המתחרים.
- הודעת דואר אלקטרוני המעדכנת את המשתמשים לגבי פעולות חדשות שהם יכולים לעשות עם האפליקציה.
- מבצעים רלוונטיים של מכירות צולבות או מכירות משלימות (upscale).
- תמריצים ללקוחות להתנסות בתכונות הנפוצות והחדשות של האפליקצייה ולבנות הצעה סיפור שישותף ברשתות חברתיות או באתר.
אם כבר יש רשימה של לקוחות פוטנציאליים, ניתן להפעיל קמפיינים שיציעו פעולות אחרות שניתן לעשות בעזרת האפליקציה. דוגמה מעולה לכך היא MOVii, שירות ארנק דיגיטלי קולומביאני המאפשר תשלומים ללא שימוש בויזה. האפליקציה התחילה כפלטפורמה לחלוקת כספים ממשלתיים לאנשים, אבל כיום אנשים משתמשים באותה אפליקציה כדי לרכוש פריטים או לשלם חשבונות.

4. אמפתיה בשירות ויצירת אמון
בעוד שטכנולוגיות בפינטק עדיין מתפתחות ומאחר ומדובר באפליקציות הקשורות לכספים, יכולות להווצר תלונות הקשורות לממשק, כשלי אבטחה וכו'. משווק בפינטק לא יכול להעלים עין מתלונות צרכנים. לקוחות שכואב להם בד"כ פונים לרשתות חברתיות רק כאשר החששות שלהם אינם מטופלים בערוץ המיועד. לכן מוקדי שירות הלקוחות צריכים לגבש גישה אמפתית לטיפול ב"כאבים" של לקוחות. ישכילו לעשות מנהלי המדיה החברתית שיכינו מראש תבניות תגובה שתראה ללקוח שהמותג קשוב לצרכיו.
בשלב הבא שתפו סיפורי הצלחה או המלצות של לקוחות מרוצים. זה עוזר לבנות אמון ומציג את ההשפעה הטובה של האפליקציה או השירות על עסקים או אנשים אחרים. הזמינו מומחים בתעשיית הפינטק לראיונות או פוסטים בבלוג אורחים בקמפיינים באימייל. זה מוסיף אמינות ומציע נקודות מבט מגוונות לקהל הלקוחות.
אפליקציות פינטק מבקשות לעיתים לשלוח מסמכים דרך האינטרנט ולחתום עליהם דיגיטלית. כשזה מגיע לכספים, משתמשים רוצים לדעת שהם ביטחון. הנה מספר פעולות שישכנעו את המשתמשים שהפלטפורמה מאובטחת ושניתן לסמוך עליה.
- פרסום למשתמשים שהאתר והאפליקציה מוגנים לפי תקני ISO, GDPR ו-HIPAA, או כל פרוטוקול אבטחה אחר. נכון, זה לא יגיד להם הרבה, אבל זה ייתן להם הרגשה שהם מוגנים.
- שקיפות לגבי התמחור של עמלות השימוש וההטבות באפליקציה או האתר.
- הסברים פשוטים בכל הנוגע לתנאים והגבלות. זה יראה למשתמשים שאתם באמת רוצים לדאוג שהם יבינו על מה הם חותמים ושלא מסתירים מהם כלום.
- הצגת כל המאפיינים הראויים לחברות שעובדות עם כסף. הכוונה לדוגמה ל: HTTPS באתר וסימון של חברות אבטחה דוגמת TRUSTe באפליקציה ובאתר.
- הודעה למשתמשים על אבטחת צד שלישי אם יש ספקים שותפים בפלטפורמה.
5. חידוד החוזקות מול שירותי הבנקאות המסורתיים
תהליכים מסורבלים ובירוקרטיים הם היתרון הגדול של אפליקציות ואתרים בפינטק ובמקביל אחד החסרונות של הבנקים המסורתיים. בעוד שפעולה פשוטה כמו פתיחת חשבון או קבלת הלוואה גוזלות ניירת וביקור בסניף הבנק, חברות פינטק יכולות לספק את אותם שירותים ללא כל חיכוך עם הלקוח. חשוב לשווק אגרסיבית את היתקון הזה כדי לגייס משתמשים חדשים.
6. תמריצים ללקוחות
תמריצים הם אחד המניעים הגדולים ביותר במכירות וגם בעולם הפינטק הם יכולים להוות אסטרטגיה לגיוס לקוחות חדשים. כאשר PayPal התקשתה להשיג לקוחות בימיה הראשונים, הם החליטו לתמרץ לקוחות כדי להתחיל צמיחה אורגנית ויראלית בצורה מקורית. הם נתנו 10 דולר ללקוחות חדשים עבור ההרשמה וגם 10 דולר ללקוחות קיימים עבור הפניית לקוחות חדשים (חבר מביא חבר). בסך הכל הכללי הם הוציאו 20 דולר ללקוח חדש. האסטרטגיה הזו הוכיחה את עצמה עם גידול אורגני יומי של 7-10%.
ישנם מגוון דרכים טובות שבהן ניתן לתמרץ לקוחות. המוכרים והידועים שעובדים טוב הם: החזר כספי, בונוס הצטרפות, בונוס הפנית לקוחות אחרים, שותפות עם מותגים פופולריים והנחות ללקוחותיהם.
7. שיווק באפליקציה
מאחר ושימור לקוחות הוא אתגר מרכזי בתעשיית הפינטק, שיווק בתוך האפליקציה היא אסטרטגיית שיווק מצוינת למטרה זו. שיווק בתוך האפליקציה פרושו הצגת מסרים שיווקיים ללקוחות בזמן שהם משתמשים באפליקציה באופן פעיל. הטקטיקה הזו טובה ליצירת קשר עם לקוחות ובאותו הזמן למכור להם הצעה חדשה או להכריז על השקת מוצר/תכונה.
8. שימוש במדיה החברתית
יותר מ-4.5 מיליארד אנשים משתמשים במדיה חברתית באופן פעיל, לפיכך ניתן ורצוי להשתמש במדיה חברתית כדי להגיע לקהל רחב יותר. חברות פינטק משקיעות הון בפרסום ובקידום במדיה חברתית ולעיתים התוצאות פחות נראות בגלל הקושי לשכנע במדיה הזו.
בשל כך צריך לנקוט בגישה אסטרטגית שתעודד מעורבות בערוצים החברתיים. ראשית צריך לזהות את סוג תוכן שהקהל רוצה לצרוך ובאיזו פלטפורמה. לדוגמה, משתמשים רוצים לראות תמונות וסרטונים באינסטגרם וליצור איתם אינטראקציה. עבור שיחות הם מעדיפים להשתמש בוואטסאפ או בטלגרם.
כאשר עושים שימוש בפלטפורמות שונות במדיה החברתית, חשוב לוודא שיש מנגנון לכידת לידים, כדי לנהל את המכירה בזירה אחת, לנתח את האינטראקציות בין הפלטפורמות ולקבוע מי הניבה את הביצועים הכי טובים מבחינת הכנסות וצמיחה עסקית. לאחר שזיהינו את סוג התוכן המתאים, אפשר לנסות כל אחת מהפעולות הבאות:
- תוכניות מיוחדות עבור משתמשים שחולקים עם המותג את אותה אידיאולוגיה.
- קמפיינים בתשלום (קידום ממומן) לקבלת נראות של העסק בחשיפה גבוהה ולאזורים גאוגרפיים נרחבים.
- צרו קמפיינים בנושאים הקשורים לחגים או לאירועים מיוחדים והציעו מבצעים או תובנות מיוחדות המותאמות במיוחד לאותו אירוע. שלחו אימיילים ממוקדים ללקוחות קיימים, תוך הצגת שירותים נוספים או שדרוגים המשלימים את הפתרונות הקיימים.
- וובינרים והזמנות לאירועים – הזמנת מנויים ולקוחות חדשים לסמינרים מקוונים או פיזיים וכל אירוע חי הקשור לחידוש במוצר, מגמות בתעשייה, שינויים רגולטוריים או דיונים על טכנולוגיות פיננסיות עתידיות.
- סקרים וסקרים כדי לקבל ראייה הוליסטית של העדפות הקונים.
- עדויות של לקוחות כהוכחה חברתית על טיב המותג, המוצר והשירותים.
- הציעו מדריכים שלב אחר שלב או הדגמות וידאו כיצד להשתמש בפלטפורמה שפיתחתם. זה יכול לעזור למשתמשים חדשים להבין טוב יותר את התכונות והפונקציונליות.
- צרו קהילה סביב המותג על ידי שליחת אימיילים המשתפים תוכן שנוצר על ידי משתמשים, דיונים או סיפורי הצלחה מקהילת הפינטק. הזמינו אותם לעקוב ברשתות החברתיות.
9. התאמה אישית של מסרים
רוב הבנקים המסורתיים אינם משקפים את הצרכים של בני דור המילניום או דור ה- Z. למרות שהם מציעים מוצרים ושירותים טובים, המדיניות הנוקשה והדרישות הרגולטוריות מקשים על כך. לפינטק יש כאן יתרון עצום. חברות פינטק יכולות להשתמש בטכנולוגיה ובנתונים כדי להבין טוב יותר את הלקוחות שלהם ולהתאים להם אישית הצעות. למשל, ניתן להשתמש בנתונים מ- CRM, מדיה חברתית ועוד כדי להבין את המצב הפיננסי של משתמשים מסויימים ולהשתמש במידע הזה כדי לתכנן את אסטרטגיית השיווק עבורם.
ברגע שיש קהל מפולח, קל יותר להתאים לו תוכן. הנה הפעולות שנדרשות כדי להתאים תוכן אישי.
- פילוח לידים של לקוחות על סמך מיקום, ענף תעסוקה וכו'.
- פניה אישית ללקוח בשם פרטי, תוך כדי שימוש במידע עליהם (עובדים בחברה X, התעניינו במוצר y, ביקרו בדף e).
- שימוש בטפסים או בדפי נחיתה כדי לאסוף את המידע הנדרש. ניתן במסגרת זו כמובן לבדוק פורמטים שונים של תוכן A/B.
10. שיווק חכם
בשיווק בתחום הפינטק חשוב "לצאת מהקופסה" שהרי כל הנקודות שמנינו לעיל מתלכדות לביצוע התוכנית, אבל לשם כך צריך להבין אם הכל הולך לפי התוכנית והאם האסטרטגיה הייתה מוצלחת. לשם כך צריך להגדיר את המטרות. המטרות יכולות להיות כל מה שניתן למדוד ולכלול תחת כותרת שניתן לענות עליה ב"כן" ו"לא" לאחר ביצוע הפעולה. צריך לקבוע מדדי KPI כדי למדוד את הצלחת הקמפיינים. לדוגמה, מעקב אחר מדדי שיווק בדוא"ל, מדדי KPI למכירות ומכירות מצטברות. חשוב מאד לדעת לעשות שימוש בכלי אוטומציה כדי לא לערב אנשים במשימות הדורשות מדידה ומעקב.
הנה כמה מטרות שיכולות להיות אבן בוחן בפרסום בתחום הפינטק.
- הגדלת מודעות למותג.
- הגדלת ההרשמות/הורדות של אפליקציה.
- צמצום הסרות התקנה של אפליקציה.
- הגדלת המעורבות במדיה החברתית.
- הגדלה תעבורת האתר.
- הגדל הכנסות מלקוחות קיימים.
- הגדלת אחוזי הפתיחה של דוא"ל שיווקי.