פיתוח הדרכה

אז למה לי פיתוח הדרכה ?

פיתוח הדרכה ופיתוח לומדה הוא נושא התופס תאוצה בשל ההתקדמות בפיתוח סביבות הדיגיטליות המונגשות לנו בטכנולוגיות מתקדמות.בדור הY  (הידוע גם כדור המילניום) אנו חשופים להרבה מידע ותוכן (YouTube, Facebook, Instagram, , אתרי תוכן ואפליקציות) המונגש שלו בטכנולוגיות מגוונות כמו: סמארטפון, טאבלט, מחשב נייד, מחשב נייח והרשימה ארוכה.

בדור בו אנו מתחרים על קשב של ה”לקוח” שלנו – הלומד, אותו לקוח שכבר מכיר את הטכנולוגיות ויודע כיצד לסנן את תחומי העניין שלו והטכנולוגיות בהן הוא עושה שימוש, האתגרים בפיתוח לומדה מגוונים. אם נרצה לתת כותרת או לסכם אותם במספר מילים נוכל לומר כי האתגר המשמעותי בפיתוח הדרכה הוא לשמור על הלומד “חם” ולבסס אצלו את המוכנות והרצון ללמידה עצמאית. כיצד ? ובכן – זו שאלת מיליון הדולר.

כאשר באים לענות על שאלה כזו, חייבים להבין כיצד הלומד חושב, לאילו טכנולוגיות למידה ופיתוח הדרכה הוא חשוף, עם מי יש לנו (מפתחי הלומדות ואנשי פיתוח הדרכה) תחרות על הקשב של הלומד, להבין בעיות, פערי ידע ואתגרים שיעזרו לנו להעביר ללומד את התוכן במקסימום קשב ובמינימום התנגדויות מצדו.

למשל: אם נרצה לפתור אינטראקציות עם תוכן, אנו חייבים להבין את הרציונל הבסיסי –  הכיתה הפרונטלית מספקת אוטומטית סביבת למידה חמה ונוחה ומספקת  אינטראקציה ומוטיבציה ללומד והופכת אותו למחויב לתהליך הלמידה. הלומד מקבל ונותן משוב, סגור במעגל הכיתתי עם חבריו וכמעט אין לו מנוס מלקלוט משהו במקרה הרע וללמוד בצורה מעמיקה במקרה הטוב.

בלומדה, הלומד עם עצמו, אנו חייבים לשמור אותו מעורב בתוכן ולספק לו משוב אינטראקטיבי במהלך הלמידה כדי לדעת שהוא צמוד לתוכן, מחובתנו להפחית אצלו את תחושה הניכור כדי שלא ייטוש את הלמידה, להתאים את הלמידה לקצב שלו האישי, להמחיש לו ולהדגיש נושאים חשובים, לחנך אותו ללמידה עצמאית, לבסס אצלו למידה הקשרית, לבסס אצלו מוטיבציה ללמידה בשל הקושי של למידה ללא מסגרת או חברותא, לשבור שיגרה בשל הערנות הנמוכה ואובדן הריכוז הנוצרות בהתמודדות עם למידה אישית, לשמור על אחידות בלמידה, לספק ללומד כלי אבחנה בין עיקר וטפל.

וכאן בדיוק נכנסים תהליכי פיתוח הדרכה המתחלקים לארבעה חלקים: שלב הפיצוח, שלב הפיתוח, שלב ההפקה ושלב ההערכה.

שלב הפיצוח

שלב קריטי בהדרכה, מכירים את המושג “פיצחתי את הנוסחה של..” ?, ובכן, זה השלב שאם לומדים אותו לעומק כל השלבים הבאים נעשים הרבה יותר קלים, למה? כי תחשבו שהשלב הזה הוא כמו לתכנן מסע עם כל הפרטים מראש: איך נוסעים, מה אוכלים בדרך, היכן ישנים, מה עושים בכל יום, מתי חוזרים, כמה כסף צריך ומה עושים אם נתקעים – ואז פשוט יוצאים למסע בדיוק לפי מה שכתוב בשלב התכנון.

התוצר של שלב הפיצוח הוא מסמך פיצוח שצריך לעבור תיקוף תוכניתי, דידקטי, תוכני וטכנולוגי.

שאלות שנעסוק בהם בשלב הפיצוח:

פערי ידע וצורך עסקי – מה הלומד יודע ? מה שינוי הידע שהוא צריך לעבור ? מהו הפער המקצועי שההדרכה תענה עליו ? מה שינוי המיומנויות שיחול על הלומד לאחר ההדרכה ? האם אני רוצה לשנות אצל הלומד תפיסה או עמדה מסוימת ? מה מטרת ההדרכה והצורך שהיא עונה עליו ? “מה כואב לארגון” ברמה שהדרכה נכונה יכולה לפתור?

קהל יעד – מיהו קהל היעד ? מה גיל קהל היעד? מיקומו? מה האוריינטציה שלו לטכנולוגיה ? מהי כמות האנשים עבורה תפותח ההדרכה ? כיצד נבחן קהל כזה ? כיצד נעודד מוטיבציה בקרב קהל זה ?

משאבים וטכנולוגיות – אילו טכנולוגיות קיימות יכולות לעזור לי בהדרכה ? אילו טכנולוגיות קיימות בארגון או האדם המזמין את ההדרכה ? מה התקציבים שיש לי ? מה ההיבט הלוגיסטי לביצוע הדרכה כזו ? מה מחיר תחזוקת ההדרכה במושגים של עדכונים והחזר השקעה ? תמחור שעות העבודה של השותפים להדרכה: מתכנת, מעצב ועוד.

הגדרת תהליכי עבודה –  מי הגורמים המנהלים את ההדרכה ? מול מי לבצע תיקוף של התהליכים ?

סוג ההדרכה – הדרכה פרונטלית ? לומדה ? סינכרונית או אסינכרונית ? האם שידור ישיר ב Google Hangout או YouTube ? האם נרצה לעשות engagement  ואז לפרסם ב Facebook Live ?

שלב הפיתוח

שלב זה מהווה את פיתוח התסריט ההדרכתי (Story Board).

שאלות שיעלו בשלב זה: מה מטרת הלומדה או ההדרכה ? האם הלומדת תפעולית \ביצועית או לומדת הקניית ידע ? כיצד הלומדה תשרת את המשתמש ? מהי החוויה שאותה רוצים להעביר בלומדה ? מה אופי הלמידה- רציפה או מחולקת ? איפה ומתי מתרחש תהליך הלמידה ? האם יש אמצעי הדרכה נוספים או מקורות לימוד חיצוניים המשתמשים ללמידה ? על פי איזה רצף הדרכתי מתבצעת הלמידה ? מהם הקריטריונים להשלמת הלמידה ? כיצד לעבור שלבים ? כיצד לנווט בתוך הלמידה ? כיצד מסתיים כל שלב ? מהם העזרים החזותיים המשמשים ללמידה ? האם יש אמצעי חזרה\בחינה בגוף הלומדה או מחוצה לה ?

שלב ההפקה

שלב זה מהווה את השלב המעשי של פיתוח הלומדה בהתאם לכל התובנות משלבי הפיצוח והפיתוח. בשלב זה נכנסים לתמונה מומחי התוכן, המפתחים, אנשי העיצוב וממשק המשתמש (UI\UX) . כל אלה יחברו יחד על מנת להפיק לומדה שמצד אחד נכונה מבחינת תכנים, רצף לוגי נכון ומובן ומצד שני עיצובית, שימשה, קלה לתפעול, אינטראקטיבית ומסוגלת לעניין את הלומד ולשמור אותו “חם” .

שלב ההערכה

השלב הסופי בפיתוח הלומדה, מהווה את התחנה האחרונה במסלול ספיראלי שמחזיר אותנו בהתאם לתוצאות לשלבים קודמים. ההערכה יכולה להיות מבוצעת בתוך הלומדה עצמה או מחוצה לה באמצעים דוגמת Google Hangout, triventy, Kahoot ועוד, כל זאת על מנת להעריך אם הלמידה הייתה משמעותית והשיגה את מה שמפתחי הלומדה ביקשו. למשל: האם גישרה על פערי ידע או השלימה ידע ללומד. במידה ותוצאות הבחינה\הערכה\מדידה אינן משביעות רצון – יתכן מאד שנצטרך להסיק מסקנות על שינויים בשלבים קודמים ולהעריך שוב את הלמידה.

מאמרים נוספים בקליקינג

טיפים להפקת סרטון תדמית לעסקים
איך לבנות סרט או מצגת לכל אירוע
טיפים לצילום וידאו מקצועי
טיפים ליצירת קהילה וקידום ערוץ YouTube
קידום סרטוני תדמית וסרטונים בפייסבוק
טיפים לצילום וידאו ממצלמת סמארטפון
טיפים לקידום ערוץ עסקי ב Youtube
טיפים לצילום על גבי מסך ירוק
מגמות בשיווק וידאו ב 2019
טיפים לקידום סרטון עסקי ב Youtube
טיפים להפקה וקידום של סרטון תדמית
שידור חי בוידאו ברשתות חברתיות
טיפים ורעיונות למצגת יום הולדת