הפקות וידאו

בין שיווק דיגיטלי להפקות וידאו

לא ממש קשה לחזות את עתיד הוידאו באינטרנט, אבל זה קשה שלא לפרגן לכלי האדיר הזה שמנגן כינור ראשון כמעט בכל פלטפורמת מידע או רשת חברתית. מצחיק לחשוב שלפני YouTube והסמארטפון, הסתפקו בעלי עסקים קטנים בטקסט ותמונות. וידאו ראינו בקולנוע,  שיווק בוידאו ? סרטוני תדמית לעסקים קטנים? אולי בפרסומות בקולנוע…

“אז למה שיווק בוידאו?”. כי וידאו הפך להיות אחד הכלים הנפוצים, החינמיים והזמינים בשל העובדה שאנחנו חיים בעידן הטכנולוגיה.

חישבו לרגע על המילים האלה: אנחנו + חיים + עידן טכנולוגיה. אנחנו – מתוקף היותנו בני אדם ומטבע רובנו, אוהבים להיות מוקפים בבני אדם ולחיות חיי חברה, נוהגים לשתף, לספר סיפור, לדבר, להראות ולחלוק דעות וחוויות .חיים- אותן חוויות נעימות או פחות נעימות שאנחנו עוברים. עידן הטכנולוגיה – אותם כלים, אתרים ואפליקציות שבאמצעותם אנחנו חולקים ומשתפים את חוויות שלנו עם הסביבה. Facebook ו YouTube פיתחו פלטפורמות מצוינות להעלאת תכנים בשידור חי בשל העובדה כי שידורים חיים תופסים מאד את הקהל והרשת החברתית רותמת בקלות מאות ואלפי צופים לאירועים חיים. בשפת ההימורים יכנו את המצב הזה בינגו, אחרים יגידו Bulls and Cows , איך שלא נקרא לזה, זה  מה שקורה כאשר שמים מיליארדי מצלמות זמינות בשליפה של כמה שניות ביד של מיליארדי בני אדם, שמטבעם רוצים לשתף ולתעד חוויות שהם עוברים מדי יום. – מקבלים מיליארדי סרטונים. מעט מספרים כדי לסבר את האוזן (או העין ..):

  • מיליארד ו 300 מיליון איש משתמשים כיום בYouTube .
  • מדי יום נצפים ב YouTube 5 מיליארד קטעי וידאו.
  • בחודש ממוצע, 80% מהאנשים בגיל 18-49 צופים ב YouTube.
  • בכל דקה מועלים ל YouTube 300 שעות של וידאו.
  • יותר ממחצית מהצפיות ב YouTube מגיעים ממכשירים ניידים.
  • YouTube בנייד נצפה יותר מכל רשת כבלים בארצות הברית.
  • 80% מהצפיות ב YouTube הם מחוץ לארצות הברית.
  • אין כמעט פלטפורמות שאינן תומכות וידאו ברמה גבוהה:Facebook, Twitter, Snapchat, ואחרים נמצאים כעת להוכיח מצע מצוין ומפותח להעלאת וידאו, למרות דומיננטיות היסטורית של YouTube.

הרשת החברתית Facebook הודיעה ​​שב 2018  מספר הצפיות היומיות בוידאו חצו את קו 8 מיליארד. Snapchat הודיעה ​​שהיא מייצרת 6 מיליארדים צפיות ביום. שנבין היטב : זהו מידע על כניסות ייחודיות מכתובות רשת שונות. זאת אומרת, בוידאו ב Facebook צופים בכל יום מ 8 מיליארד מכשירים שונים ( לא בהכרח 8 מיליארד אנשים, אך זה לא רחוק מכך). לפי חברת סיסקו, בין יצרניות ציוד התקשורת הגדולות בעולם, בשנת 2017, וידאו יהווה 69% מכלל תעבורת האינטרנט. מנתחי שיווק צופים שנתח השימוש בוידאו שמפרסמים ישקיעו בו יהיה 64%. מחקרים של חברת פורסטר מציינים שאם תמונה אחת שווה 1000 מילים, דקה אחת של וידאו שווה 1.8 מיליון מילים.

אז מה נשתנה בשיווק בוידאו בשנים האחרונות ?

הרבה..

בשל הגידול בשימוש ברשתות החברתיות ועולם ה rapid learning , וידאו הפך כלי ממעלה ראשונה לחוכמת ההמונים. קיימים אינספור תחומים בהם אנשים אנונימיים ברחבי הרשת הפכו להיות אוטוריטות לתחום ידע בגלל שידעו איך למנף את עצמם. חלקם בכלל לא התכוונו לעשות שיווק בוידאו או סרטי תדמית, אך הנכונות שלהם לתעד פעולות בתחום בו היה להם ניסיון הניבו להם אחוזי צפיות ועוקבים ברמה שהם יכלו לפרסם מותג או מוצר ולהשפיע על דעת הקהל.

נוסיף לכך את העובדה שלכל מכשיר סמארטפון כיום יש מצלמה שעד לפני 10 שנים לא היינו חולמים עליה ותקבלו רצון וצורך לצלם מצד אחד ונגישות מצד שני. רובד נוסף הוא היכולת הטכנולוגית המאפשרת לשלב אינטראקטיביות בסרטוני הוידאו לשם יצירת עניין ושילוב הגולש בסרטון. בנוסף, ישנן פלטפורמות Web ואפליקציות חינמיות הנותנות אפשרות לשיתוף וידאו קבוצתי, הקלטה ועוד מגוון אפשרויות הקשורות לוידאו. Skype:  ו google hangout הן חלק מהן.

אז איך עושים את זה נכון ? שיווק בוידאו באמצעות סרטי תדמית

אם החלטתם לעשות סרטון תדמית , נסו להימנע בשימוש בסרטי תדמית קלאסיים, אנו חיים שיווק מסביבנו 24\7 ולכן אנשים יודעים לזהות בפריימים הראשונים בסרטון אם מנסים למכור להם מוצר, מותג או שירות. הקפידו להעלות סרטים אותנטיים. כל מוצר או שירות באים לענות על צורך או כאב, חלקם דחופים יותר וחלקם פחות. סרט אותנטי הוא סרט שמציג בעיה או כאב אמיתי וב”דרך אגב” נותן את הפתרון –  המוצר או השירות.

  • הקפידו לייצר סרטון שלא עולה על 3-4 דקות.
  • 5 השניות הראשונות של סרטון הן קריטיות לגבי המשך הצפייה ובכדי לא להגיע לאחוזי נטישה גבוהים, צריך להיות מספיק קריאטיביים ולמשוך את הלקוח בשניות הראשונות. ניתן להיוועץ בעורך וידאו מנוסה כדי להשיג מטרה זו.
  • בדקה הראשונה, נסו לחדד את הכאב או בעיה, בדרך כלל על ידי ראיון אותנטי או הסבר מילולי תוך כדי הצגת וידאו (visual –voice over ). מומלץ לשים פסקול איטי, עצוב על מנת להמחיש את הבעיה ובהמשך מיד עם הצגת הפתרון לעבור לפסקול יותר שמח או חיובי.
  • ב 2-3 דקות לאחר מכן, הראו את הפתרון מכמה זוויות: ראיון, הצגת וידאו, הצגת שינוי, טקסט.
  • מאחר ולא כל יום עושים סרטון תדמית, הוא מחייב השקעה בצילום. לא צריך להיבהל מהר, אף אחד לא מבקש מכם לקנות מצלמה ב 9000 ₪. ניתן להשיג היום מצלמות ביתיות או מצלמות דמוי SLR שנעות סביב 1000-1500 ₪ ומצלמות באיכות HD בצבעים חדים וברורים. חשוב מאד לפני הקנייה לבדוק תגובות על המצלמה (חוכמת ההמונים אמרנו ?) ולתת דגש על איכות הסאונד. איך עוד ניתן לחסוך בקנית מצלמה ? נסו לקנות ביד 2 ממישהו שהתלהב מהר לקנות מצלמה ועכשיו רוצה להתפטר ממנה, באתרי קופונים שלפעמים יוצאים במבצע באמת כדאי או שכרו מצלמה (זול בהרבה, במיוחד שמדובר על צילום חד יומי או חד פעמי), החינמי ביותר זה פשוט לשאול מאחד החברים.
  • מומלץ במהלך הסרטון לשלב “לקוחות ממליצים” או “לקוחות מספרים” כדי לחזק את הרגשת השייכות ולהראות שאנשים כבר ניסו את המוצר או השירות בעבר.

יש לי סרטון תדמית, מה עכשיו ?

  • פיתחו ערוץ בYouTube  תחת google account שלכם הנושא את שם העסק או המוצר.
  • קודדו את הסרטון בפורמט מקובל : MP4,WMV,MOV ברזולוציית HD 1080P או HD 720P והעלו לYouTube.
  • מאחר וזהו סרטון תדמית, הכותרת שלו בדרך כלל מדברת על העסק כדי לא להטעות את הגולש.
  • הכוח של סרטון תדמית יחיד בYouTube בדרך כלל פחות משמעותי מהעלאה של 10-20 סרטונים ולכן והסרטון מועלה לשם כפלטפורמה לחשיפה. תצטרכו להביא בדרך כלשהיא תנועה לסרטון.
  • פרסום embedded link באתר העסק יכול בהחלט להביא תנועה לסרטון.
  • העלו את הסרטון לFacebook ישירות (לא כקישור לYouTube), כתבו פוסט מגניב ומזמין עבור הסרטון. במידת הצורך, פרסמו מודעה ממומנת בFacebook, קדמו אותה, טרגטו את הקהל שתרצו לחשוף את המודעה אליו.
  • שלבו את הסרטון שלכם בדף נחיתה, כך גולשים יוכלו להביע ענין במוצר וישאירו פרטים לחזרה.
  • בשיווק אינטרנטי, בשונה מחנות בקניון, ניתן לקבל מספרים מדויקים. הקפידו לעקוב אחרי מדדים ו”לשחק” בהתאם עם התוצאות: לטרגט לקהל שונה, לשים כותרות אחרות, Meta Tags, לנהל שיטות שיווק אחרות – עד להגעה לתוצאות טובות.

אז איך עושים את זה נכון ? שיווק בוידאו באמצעות סרטוני טיפים

סוג זה של סרטונים יכול להתאים ל80%-90% מבעלי העסקים בתנאי שיודעים כיצד לייצר את הסרטונים ולנתב אותם בצורה נכונה. דוגמאות : קוסמטיקאית יכולה לתת טיפים על מריחת לק, סוגי הדבקות ציפורניים וכו’, רופא שיניים יכול להסביר כיצד לצחצח שיניים בצורה נכונה, אילו משחות שיניים בכי טובות לחניכיים וכו’. שיווק בוידאו של סרטוני טיפים יכול להראות תובעני, אך הדבר הופך לנכס מניב עם הזמן. אם משקיעים נכון בצילום, ברמת התכנים (מקצועיות) ויודעים כיצד לעשות שימוש נכון במילות מפתח לחיפוש, ניתן להגיע לתוצאות יחסית מהירות ולא עלות גבוהה.

גם בסרטונים אלה רצוי לעשות שימוש במצלמה איכותית ולצלם בזויות נכונות. זכרו שרמת צילום טובה יחד עם תכנים מקצועיים רלוונטיים יכולים להניב שיווק בוידאו מהסוג הטוב ביותר. אם אין לכם אפשרות לצלם באיכות (למשל סמארטפון), נסו למקסם את איכות הצילום על ידי תאורה נכונה, תקריבים וחיפוי בסאונד טוב.

  • ייצרו בין 10 ל 20 סרטוני טיפים, משך כל סרטון לא יעלה על 2 דקות.
  • צלמו בתאורה טובה ולהראות תקריבים היכן שאלה נדרשים.
  • הסאונד חשוב מאד הסרטונים מהסוג הזה, ניתן גם להקליט סאונד בנפרד ולהראות visual תוך כדי סנכרון בניהם.
  • הקפידו להראות טוב בצילום (אפילו מעט איפור), לדבר בצורה רהוטה, לא בשפה גבוהה או בז’רגון של התחום אותו אתם מציגים. התכנים חייבים להיות מקצועיים מצד אחד ומובנים מצד שני. אם אינכם שולטים בתכנים אל תצלמו או צלמו מספר פעמים עד הגעה לתוצאה רצויה.
  • פרסמו סרטים חינם – זוכרים מה רצינו להשיג ביצירת התוכן בוידאו ? לחשוף אתכם לקהל, לגרום לאנשים להכיר אתכם ולהבין שאתם אוטוריטה בתחום. אל תנסו לגבות תשלום על סרטוני טיפים ודומיהם, בטח לא כשיש כאלה בחינם באינטרנט. נסו להביא לסרטונים האלה את הערך המוסף שלכם או להראות ידע שלא הוצג קודם, הביאו טיפים פרקטיים בעלי ערך אמתי מתחום העיסוק שלכם.

יש לי סרטוני טיפים, מה עכשיו ?

  • פיתחו ערוץ בYouTubeב תחת google account שלכם הנושא את שם העסק.
  • העלו סרטון אחד כל מספר ימים (אפילו אם יש לכם בארסנל 30 סרטונים).
  • שימו כותרת מזמינה ומסקרנת דוגמת: ” איך למרוח לק ב – 13 שניות” . תהיו קריאטיביים ככל שניתן, תחשבו מה היה קורה אם הייתם רואים כזו מודעה וכמה היא הייתה מסקרנת אתכם להקליק.
  • הקפידו לבצע מחקר מילות מפתח על תחום התוכן בו אתם עוסקים (google keyword planner למשל הוא כלי מצוין לכך). לאחר המחקר, הטמיעו את מילות המפתח ככל שניתן בכותרת, בתיאור הסרטון וב tags.
  • שלבו את הסרטונים אוטומטית ב google+ על ידי קישור דף google+ שלכם לדף הYouTube שלכם.
  • שלבו את הסרטונים שלכם בFacebook, יצרו מודעות מזמינות. באופן התחלתי תוכלו לטרגט את המודעות לקהל יעד נבחר בתקציב נמוך יחסית (30$-40$ למשך מספר ימים). עדיף כמובן להעלות את הסרטונים ישירות לFacebook ממש כמו בYouTube – אחד כל כמה ימים. בFacebook תוכלו גם ליצור מודעות שמניעות לפעולה, לדוגמא: מודעה שתכליתה ליצור לייקים לסרטון, מודעה שתכליתה להוביל לדף נחיתה להשארת פרטים, שיתוף משימה, קישור לדף אחר באתר שלכם או כל פעולה רצויה אחרת.
  • אם יש לכם בסיס לקוחות קבוע, רצוי ומתבקש לשלוח קישורים לסרטונים אלה במייל כחלק מקמפיין.
  • עקבו אחר הסטטיסטיקות ב  Facebook ו YouTube כמה נשארו לאחר 10 שניות, כמה הניעו לפעולה בסיום הצפייה, סטטיסטיקות סרטון וכל מה שניתן להבין מהצפיות.
  • חשיבות עליונה בFacebook לקבלת לייקים על סרטונים או ליצור שיח על הסרטונים, זה פשוט מוכיח חברתית שאתם בדרך הנכונה, ממש כמו “לקוחות ממליצים” באתרים.

מאמרים נוספים בקליקינג

טיפים להפקת סרטון תדמית לעסקים
איך לבנות סרט או מצגת לכל אירוע
טיפים לצילום וידאו מקצועי
טיפים ליצירת קהילה וקידום ערוץ YouTube
קידום סרטוני תדמית וסרטונים בפייסבוק
טיפים לצילום וידאו ממצלמת סמארטפון
טיפים לקידום ערוץ עסקי ב Youtube
טיפים לצילום על גבי מסך ירוק
מגמות בשיווק וידאו ב 2019
טיפים לקידום סרטון עסקי ב Youtube
טיפים להפקה וקידום של סרטון תדמית
שידור חי בוידאו ברשתות חברתיות
טיפים ורעיונות למצגת יום הולדת